Helgetrening

Det er så ubeskrivelig godt å komme i gang igjen etter sykdom.
Men sant skal sies – det sitter i enda.
Merker det godt på pulsen at den er mye høyere enn den burde være, og at jeg må ta det endel roligere enn jeg ellers ville ha gjort. Dette er veldig frustrerende, men sånn det må være inntil alt er som det skal være.

Fikk trent litt på fredag og på lørdag, da sammen med kjæresten. Det er alltid ekstra kjekt å teame opp i par sammen. Han er en sånn 1 dag i uken Crossfitter (stort sett lørdagscrossfitter) , men har likevel en veldig god teknikk og styrke på mange øvelser, og mestrer mange ting mye bedre enn jeg, som har gjort crossfit i snart 3 år. Ha ha.

Fredagsprogrammet : 

Første del var en styrke-del.
Løft tungt, ta pauser, løft tungt igjen.(Først 5 repitisjoner, så pause, så 4, så pause, så 3 osv)
Ikke mange repitisjoner og behagelig lange pauser mellom hvert set.
Strict press : Løft stangen fra rack fra skulder til opp over hodet uten å hjelpe til med beina. Det er kun armene som skal jobbe her.
Jeg perset med 1kg, ha ha. Ikke veldig imponerende vekt, men beste jeg har fått til så langt.
Gripende 36kg!

Veldig deilig for de som ikke liker høy puls og sånn.
Jeg klager ikke over styrkeøvelser, men blir det for mye av det så syns jeg det blir kjedelig i lengden.
Jeg støtter en god variasjon !

Slik som dette programmet. En god blanding av styrke og puls, og ikke for lange AMRAP’er
*(As Many Round And Reps As Possible) Økten går om-og-om igjen til tiden er ute.
Noen programmer har alt fra 3 min AMRAP opp til 50min.
Det ‘vanligste’ er mellom 15-20 minutter vil jeg si. Syns personlig de korte AMRAP’ene er de tyngste. Ser jeg en 3 minutters AMRAP så vet jeg at jeg er ganske død etterpå. Man tenker ofte at : Det er BARE 3 minutter, så da gir man alt helt ut, mens på en lenger versjon justetrer en trøkket litt så en kan holde ut hele økten.

Her ser du en AMRAP på 10 min.
Det er kun en øvelse: Burpee box jump overs. 
Altså en burpee (begynn stående, legg deg ned på magen og reis deg opp så fort du kan) når du har reist deg igjen, så skal du hoppe opp på boksen, komme deg over på andre siden av den og gjøre det samme en gang til. Frem og tilbake til 10 minutter er gått.
Min score ble ikke veldig imponerende, siden jeg måtte passe på pulsen og ta en ‘cool down’ midt inni der (mht sykdom recovery) så tok vel en 60-65  stykker eller noe.

Siste del var litt morsom.
Det gar jo tidligere vært ”forbudt’‘ med Bicep curls og tricep extention (Sånne typiske ting du ser folk løfte på Sats) Store armer vettu. Jeg vet ikke hvorfor det har vært en no-no greie på Crossfit, men syns det er morsomt. Folk ler litt av deg om du gjør dem, men ikke sånn mockery le’ing, men de ler med deg . Har hørt en si: ”Oj oj oj, er det bicep curls jeg ser!” til en annen, så lo de begge to. XD De var sikkert venner fra før av, jeg har enda til gode å få den kommentaren, men ser frem til litt latter på trening jeg også 😀
Men, nå kommer de snikende innom her også. Til og med på en WOD.
Jeg hadde 20kg på stangen på bicep også en 12.5kg dumbell på tricep (hold greien over hodet og bøy albuene, og løft greien opp igjen)
Så løftet vi alle i felleskap – masse smil!

Jeg skrev ikke scoren min opp på tavla. Pleier ikke gjøre det, da jeg alltid er så langt bak de andre. (Og alltid har dårlig tid etter økten, da jeg må rekke bussen hjem) Men gjør det hvis jeg føler jeg hadde en god økt.
Ikke at jeg tror noen bryr seg om min score.

 

Lørdagsøkten var litt mer enn dette, men dette var hovedgreien.
Før denne så var det en styrkedel hvor en bygget opp til dagens tunge Clusters
Det er en Thruster hvor en henter vektstangen fra bakken.
Så hent stangen fra bakken, legg den opp på skuldrene, sett deg ned i en frontsquat med en gang stangen er oppe, reis deg opp og dytt stangen over hodet med strake armer.
Det er så tungt som det høres ut. Tar liksom litt fra alle muskelgrupper. Slitsom. Ikke min favoritt, men litt som en styrkeøvelse er helt greit. Ikke i en Wod. Never!


Hoveddelen.  Helt J****
Den skulle gjøres to ganger, med 900 meter roing i team mellom hver.
Selv om Rx’ vekten for kvinner var ‘lett‘ nok med 25kg, så var det meg med dårlig covid-puls med en avsmak av bronkitt som syntes dette var helt umenneskelig tungt.
Pullups ble pushups, Chest to bar ble pullups og Bar Muscle ups ble chin ups.
Med Thrusters i mellom, så gikk det som det gikk. Men følte jeg fikk en god økt likevel, så all good.

Etter denne var det en kort pause, så rett inn i denne.
__________________________________________

200 hoppetau hopp med doble sving, om du klarte det.  (I team, så 100 på hver eller slik en velger å dele det opp. Jeg tar 1, du tar 199 😉 Det er lov å dele det sånn… ha ha )

100 Wall Balls. Urhg.

60 Handstand pushups.
Dette har vi snakket om før. Jeg kan ikke dette, så for meg ble det Pike-Ups på denne øvelsen.

50 Squat Cleans.
Jeg tok Squats med en wallball. Puls var høy og jeg måtte ta det rolig -.-

Gleder meg til jeg ikke trenger å ta det rolig igjen!!

Men selv om en tar ting rolig, så blir det en god økt likevel. Noe er bedre enn ingenting 🙂

Så ble det en rolig Søndag hjemme uten trening (men hadde en liten Yoga- stretching økt i stuen) Må gjøre disse for å øke mobiliteten i særlig skuldrene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg