Ting som er vanskelig #2

Overhead squats
Overhead Squat Snatch
Powersnatch og generellt alt med barbell snatches.
Barbell= Vektstangen


Sånn ca sånn ser mine squat snatches ut, for noen mnd siden.  Jeg tror jeg kom bittelitt lenger ned med rumpa for litt siden, men vekten er den samme (3x25kg). Kaaaanskje jeg kan pushe det 2kg, men da blir ting sloppy og håndleddene sier fuck you.

Det er ikke veldig mye. Men setter jeg mer enn dette på så går det en av to,tre veier.
1: Håndleddene mine begynner å gjøre vondt. Det gjør de forøvrig med kun stangen også. Det er ikke en muskelgruppe jeg har brukt sånn før, så her er det nok mye svakheter, så må nok trenes og tøyes opp endel før dette blir komfortabelt.
2: Dårlig skuldermobilitet forhindrer meg i bøye knærne med stangen fortsatt over hodet. De første gangene jeg forsøkte dette hadde jeg ikke sjans. Jeg sto der oppe med hendene i været, men knærne ville IKKE bøye seg en cm. Måtte gå over til pinne. . . Så etter en stund klarte jeg ett par med stangen 10kg og 15kg, men jeg syns fortsatt at 15kg er ubehagelig.

Jeg vet ikke om du kan se det på bildet, kanskje hvis du er sånn derre Crossfitter, eller driver med olympliske løft, eller bare er utrolig nerdete på temaet – Så kan du se at armene mine er ikke helt utstrakt og rumpa er ikke langt nok nede, men blikket er frem da, så det må bety noe.
Selve Squat snatch øvelsen begynner fra bakken. Du henter stangen med bredt grep, fører den rolig opp langs beina og ved hoften så ”slenger” den kontrollert over hodet samtidig som du setter deg ned. (Er godt mulig jeg sa noe feil her, så for sikkerhetskyld kan du sjekke HER , så får du det helt rett, og jeg slipper å få ”høre det” )
Åh, det ser så profft og lekkert ut når en kan det! Det er et stykke til før jeg er der, kan du si.

Syns alle olympiske løft er helt horrible. De er teknisk vanskelige og krever mye mobilitet, (vilje)styrke og masse øving for å mestre. Men så har du såklart de som prøver en gang, og får det til.
Damn naturals :p
Men, man lærer ikke hvis en ikke øver!

Ikke det. Jeg har visst en tendens til å være mye syk for tiden, så jeg får jo aldri kommet meg tilbake på trening og får ikke lært noenting. Musklene smuldrer bort. . . . føles i hvertfall sånn 🙁
Først covid, så bronkitt. . . Jeg sverger, bronkitt er mye kjipere! Har ikke sovet på 5 dager. Begynner sikkert snart å se ting som ikke er der. Ha ha.

Gleder meg til å komme tilbake på trening og kan øve på ordentlig på ting jeg hater, eller bli bedre på ting jeg liker, eller bli ekstra død på cardio øvelser.
Aller helst en kombinasjon av alt det. Og skuldermobilitet og yogaøvelsene. Men en hoste som kan vekke naboen, så kan jeg ikke engang ta oppvasken uten at slimhinnene blir irriterte. Altså enda mer enn de allerede er. Lungene brenner fra før av.

Ha en bra og sykdomsfri mandag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg